Healthy Skinny Bitch
Blog Guides Min blog Tips & Tricks

6 klassiske slankekursbrølere

Har du nogensinde prøvet at være på slankekur? Har du prøvet at tabe dig på kur for så at tage det hele på igen? Så er du ikke den eneste.

Faktisk tager ca. 90% af dem, der har tabt sig på kur på igen.

Hvorfor? Jeg diskuterer 6 klassiske slankekursfejl nedenfor, som jeg igennem årene er støt på.

1. Effektivt, men uholdbart

Der findes rigtig mange slankekure der “virker”. Hvis det primære formål er vægttab, så virker alle slankekure, hvor du spiser mindre end du forbrænder jo teknisk set. Dette er dog ikke ensbetydende med, at det er en “sund slankekur”, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at man får dækket sit minimums behov for mikro- og makronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, fedt, kulhydrat, protein).

Der findes mange “ekstreme” slankekure: pulverkur, suppekur, juicekur, Atkins osv., og ét af problemerne med disse kure er ganske simpelt, at de ikke er langtidsholdbare.

Pulverkure virker efter hensigten, de dækker overordnet set de fleste menneskers minimum behov for mikro- og makronæringsstoffer og er “lette” at bruge.Tilgengæld glemmer man, at der jo er en grund til, at man har taget på i sin tid! Og det handler om den mad man spiser til hverdag, og at man forsimplet set spiser mere end man forbrænder. Disse spisevaner bliver ikke ændret af, at spise hverken pulver, suppe, juice eller bøffer til morgenmad i nogle uger. Man opnår vægttab – JA! Men man får ikke ændret sine spisemønstre, hvilket betyder, at de fleste vender tilbage til deres gamle spisevaner, som jo er grunden til, at de tog på til at starte med, og derfor også vil tage på igen. Ønsker man sig et varigt vægttab, så skal man ændre på den måde man spiser til hverdag. Man skal i den periode man ønsker at tabe sig spise slankende, ud fra et spisemønster man kan holde, og som lægger sig op af et sundt spisemønster, der er langtidsholdbart og kan bruges til at vedligeholde det opnåede vægttab.

2. Det bedste af det hele

Mange begår den fejl, at de tager små elementer fra forskellige slankekure eller kosttyper og blander dem sammen. Så sidder man pludselig med en blanding raw-kage, nupobar med chokolade, palæo pizza og hjemmelavet øko juice med kokosolie. Således kommer man til at tage “det bedste” af det hele, og får rodet rundt i energisammensætningen, blandet principperne sammen og egentlig ender ud med sin egen kalorieholdige “kur”, der er et miskmask af det hele.

 

3. Sulten i seng

En anden klassisk fejl er, at folk ofte sulter sig selv, når de gerne vil tabe sig. De går ofte i mange timer uden at spise noget, og bliver til sidst så sultne, at de enten går amok i supermarkedet (og/eller på deres nærmeste omgivelser), hvilket ofte resulterer i, at de spiser noget hurtigt, usund junkfood fordi de simpelthen ikke længere kan styre deres sult.

Et lille tip her: gå aldrig i supermarkedet sulten 

Det kan være svært nok i sig selv ikke at blive fristet af supermarkedernes taktiske opstilling af slik og andre fristelser, og er du ved at dø af sult, så bliver kampen altså ikke lettere. Skal du købe ind og er du ved at dø af sult, så spis et par gulerødder på vejen til supermarkedet eller køb et kyllingspyd i 7/11, som du kan spise imens du handler.

4. De små farlige måltider

I tråd med ovenstående er der også mange, der springer måltider over og i stedet snacker små umiddelbart “uskyldige” mellemmåltider i stedet. Det kunne fx. være 100 g nødder eller et stykke frugt, en avokado og en skefuld peaunutbutter. Og der er for såvidt ikke nogle af disse ting, der er usunde, men selvom nødder indeholder gode fedtstoffer og frugt indholder vitaminer og fibre, så vil en større mængde stadig være kalorieholdig. Der er fx lige så mange kalorier i nødder, som der er i chips. Nødder indeholder selvfølgelig sundere fedtstoffer end chips, men har til gengæld også en højere massefylde, hvorfor man hurtigt kommer til at spise 100 g (svarende til ca. 600 kcal) uden egentlig at blive rigtig mæt.

IMG_3726

5. For ensformigt

Alt for mange kommer til at spise for ensformigt, når de gerne vil tabe sig. Så har de en uge, hvor de kun spiser dampet broccoli, udkogt kylling og selleristicks, og det går måske meget godt til at starte med og kiloene rasler af, men det resulterer ofte i disse to ting: Dels af de hurtigt giver op igen, fordi man simpelthen bliver for træt af at spise det samme. Men den anden ting er også, at de fleste ender med slet ikke at få dækket deres mikro- og makronæringsstofsbehov fordi de simpelthen for ensformigt og glemmer at varier deres mad, og så er vi igen tilbage til en korttidsholdbar løsning, som ikke giver et langvarigt vægttab.

selleri

6. Alt eller intet – et klassisk nytårsforsæt

Der er én grund til, at januar er Fitness branchens højsæson =  NYTÅRSFORSÆT!

Et nyt år, ny start og et nyt liv. Jeg synes jo egentlig ikke, at der er noget galt med, at ville ændre sin livsstil til det bedre, men det er mere måden det bliver gjort på, som jeg tror er årsagen til, at der 3 uger inde i januar lige pludselig ikke længere er kø til løbebåndene. Jeg tror grundlæggende, at der er to årsager til dette: Dels at folk vil ændre ALLE ting på én gang og dels at de falder helt af første gang de falder i.

Lad os starte med ændringerne. Folk vil ofte gerne både begynde at træne og spise sundt samtidig. Forståeligt nok, det giver klart de bedste resultater, og det ene kan sagtens være en motiverende faktor for det andet. Dog er det sjældent særlig holdbart at gå fra en relativt inaktiv livsstil til at træne 4 gange om ugen og i øvrigt leve af iceberg og kildevand.

For det første er det en skrøne, at træning giver overskud og energi til din hverdag fra start af. Alle der har prøvet at starte med at træne eller kommer tilbage efter en lang ferie ved, at det er et helvede. Det er hårdt, man er dårlig til det, man er øm bagefter (og går rundt som om man har skidt i bukserne), og i øvrigt er alle de andre bedre og ser pænere ud end man selv gør, når man kæmper sig op og ned af stepbænken fuldstændig ude af takt eller er ved at falde af løbebåndet inden man har trykket på “start” knappen. Til gengæld lover jeg, at det bliver bedre. Det er de første gange, der er de værste! Du skal bare anerkende, at du skal starte stille og roligt op, og så måske starte med at træne 2 gange om ugen (1 er for lidt, så skal du starte forfra hver gang), og gå en rask tur om søerne med en veninde 1-2 gange om ugen. Efter et par uger kan du så begynde at træne 3 gange om ugen osv. Ift. kosten, så prøv at starte med at skrive ned, hvad du spiser i løbet af en dag. Så vil de fleste få øjenene op for, hvor meget kage og slik der ryger ned i løbet af eftermiddagen eller at det pludselig er blevet helt normalt for dem at spise 2-3 portioner aftensmad i stedet for 1. Start stille og roligt ud, og prøv at ændre små ting. Fx. undgå sukkerholdige drikkevare, spis langsomt og kun 1 portion, spis groft, spis flere grøntsager og magert kød osv.

Omlægger du din livsstil til det bedre, så vil du falde i, og du vil falde i mange gange! Det gør vi allesammen: jeg gør det, din veninde gør det – ja selv den helligeste økologiske sundhedsguru falder i fra tid til anden, og det er okay! Det gælder bare om, at komme tilbage på hesten igen. Så falder du i søndag aften, og drukner din krop i pizza med ekstra ost og marabou med daim, så lad være med at opgive det hele. Stå op næste morgen, spis en god morgenmad og forsæt som du gjorde før du faldt i, så skal det nok gå alt sammen!

Og så sæt dig nogle realistiske mål, som du kan nå og find den “fede belønning”, når du har nået det!

Rigtig godt nytår til jer alle.

Håber, at I når jeres mål i 2014 – nytårsforsæt eller ej!

//HSB

You Might Also Like...

4 Comments

Leave a Reply