Healthy Skinny Bitch
Blog Guides Min blog Tips & Tricks

Får du væske nok?

Jeg møder ofte både kvinder og mænd, der ligesom mig selv har svært ved at få nok væske i løbet af dagen. Jeg har altid syntes, at det er lidt kliché agtigt med alle de der lidt frelste typer, der konstant uploader billeder af deres overskudsagtige vandbeholdere, som de har fyldt op med en halv frugtplantage og/eller køkkenhave, men måske det bare bunder i misundelse fordi jeg ved, at min vandflaske ofte til forveksling ligner en stor kop kaffe 🙂

Fruit-Infused-Water1-1024x512

Men altså vand er sundt og vi skal have en del af det. Faktisk skal du drikke omkring 2 liter om dagen (min. 1,5 l) og gerne 3 liter de dage, hvor du træner. Hvorfor?

Kroppen består af ca. 65% vand, og afgiver i løbet af dagen væske fra lungerne, huden samt blæren. Det er især vigtigt, at du husker at indtage nok væske de dage, hvor du træner, da du sveder meget mere, og husk, at størstedelen af det du sveder ud ikke kan ses! Kroppen er indrettet sådan, at du faktisk fordamper størstedelen af din sved væk, så det er altså langt fra det hele der havner i svedpølen under spinningcyklen 🙂 Og selvom det måske lyder lidt modsat, så er det vigtigt at drikke masser af væske for ikke at ophobe væske i kroppen. Vand har nemlig en række vigtige funktioner såsom at transportere næring til alle kroppens celler, transportere affaldsstoffer bort fra cellerne, producere fordøjelsesvæsker til mave- og tarmsystemet, opretholde fysiologisk ligevægt samt bidrage til legemets form og struktur.

Så hvordan får jeg husket, at drikke nok vand?

  • Gør det til en vane at drikke 1/2 liter vand til hvert måltid
  • Drik min. 1/2 liter vand efter træning
  • Drik et glas vand hver gang du drikker kaffe eller the
  • Sørg for altid at have 2 store flasker vand i køleskabet, så der altid er en kold flaske, når den første er tom
  • Lav en regel om, at du skal drikke min. 3 flasker vand (1/2 liter) inden du går hjem fra skole eller arbejde. Har du ikke nået at drikke det hele, så må du bare fylde flasken og tvinge det sidste i dig inden du får lov til at gå hjem. Når du på rekordtid har tvunget 0,7 liter vand i dig på én gang, så skal du nok blive bedre til at huske det i fremtiden.

Jeg har personligt været ret slem til at bruge engangsflasker, og har egentlig aldrig tænkt så synderligt meget over det. Det har bare skulle være nemt. Jeg investerede for nylig i 2 store Voss glasflasker, som måske er noget af det dyreste vand jeg nogensinde har købt, men det var egentlig mest for at få fingrene i de fine glasflasker, som nu er fast inventar i mit køleskab.

Er egentlig blevet ret glad for glasflasker, da de hurtigt bliver kolde i køleskabet og er nemme at gøre rene. Det er bare ikke altid de smarteste at have med på farten, da de jo ofte er ret tunge og let smadre, men var så heldig at få 2 fine vandflasker fra Retap den anden dag, de vejer ingenting og er lavet i samme materiale som kolber til laboratorier, hvilket betyder, at de kan tåle en tur på gulvet (har naturligvis testet denne funktion ufrivilligt allerede 😉 ). Jeg synes egentlig det var lidt fjollet, da jeg fik en laaaang tale om, hvor skadeligt engangsemballage mistænkes for at være, hvis de bliver genbrugt. Til gengæld regnede jeg lidt på det, og hvis jeg køber en ny flaske vand til alle mine undervisningstimer, så bruger jeg ca. 5000 kr. om året på flaskevand.Og det er altså uden de flasker vand jeg køber ud over min træning. Så vil jeg altså hellere omsætte de penge til sko, rejser eller nyt træningstøj. At jeg så samtidig slipper for selvlysende børn anser jeg mere som en bonus 😉 Men altså køber du i snit 1 flaske vand om dagen, så løber det altså op i ca. 3650 kr. om året (hvis gennemsnitsprisen er 10 kr.).

Jeg er ikke sikker på, at jeg synes at selve mundstykket på min nye vandflaske er den mest optimale til træning, da den ikke har sådan en drikkedunkstut, så man undgår at hælde 1/2 liter vand ned af sig selv imens man træner – til gengæld kommer den så heller ikke til at ligne en afgnavet sutteflaske, hvilket jeg altid har synes var lidt klamt. Selve låget kræver 2 hænder for at få af og på, men det gør almindelige skruelåg jo selvfølgelig også. Til gengæld så afgiver flasken ikke nogen bismag til vandet, hvilket jeg har oplevet med alle andre plastikdrikkedunke, den kan gå i opvaskeren og så lukker den helt tæt. Så jeg har altså besluttet mig for, at holde fast  i denne udgave indtil der er nogen der laver en udgave, der både kan lukke tæt, ikke give bismag, have træningsvenligt mundstykke, låg der kan åbnes med én hånd og ikke være i plastik (puha, det var sgu mange krav).

Regn lige på det! Hvor meget vand får du egentlig drukket om dagen? Hvor mange penge bruger du årligt på vand? Og har du fundet den vandflasken der kan det hele? Så del det gerne med os andre, så vi kan få fingrene i den perfekte vandflaske 🙂

//HSB

You Might Also Like...

7 Comments

  • Reply
    Simone
    18. februar 2014 at 14:04

    Jeg er så heldig at have fået mig et arbejde, hvor vi har en hel køler med halv liters vandflasker. Og det er så dejligt med en iskold flaske vand, så dem glemmer jeg ikke at drikke. På et tidspunkt var jeg næsten bange for, at jeg drak for meget vand!

    Den perfekte træningsdunk kan jeg desværre ikke hjælpe med, men har også hørt godt om Retap-flaskerne, så det kan godt være jeg skal anskaffe mig sådan en!

  • Reply
    Jeanne Johanne
    18. februar 2014 at 15:32

    Jeg bruger selv Bobble vandflaske med kulfilter som filtrerer vandet, så det samtidig smager lidt bedre 😉 Den er jeg rigtig glad for, eneste ulempe er, at jeg synes, man skal trykke lidt meget på flasken for at få vandet ud, når den er ved at være tom. Den er lavet af plast uden BPA, phthalater og PVC.

    Jeg kunne godt tænke mig at prøve bkr bottles, som er en fin glasflaske med silikone sleeve udover. Den skulle også være lavet af BPA-fri, phthalat-fri, FDA godkendte materialer. Har dog ikke lige fundet ud af om de kan købes i DK, eller hvor de kan bestilles på nettet.

    Måske du kunne tage et kig på disse to 🙂

  • Reply
    Camilla
    23. februar 2014 at 11:49

    Hej Sara.
    Dette indlæg var interessant for mig at læse og har tit tænkt om jeg skulle skrive og stille dig spørgsmålet omkring “Vand – og hvordan?” 🙂 Jeg drikker åbenbart for meget.

    Jeg har i over et år ikke helt trives og det kommer til udtryk på mange måder, men det er en helt anden historie. Jeg har blandet andet haft mange problemer med min fordøjelse og har altid forsøgt at spise sundt og varieret og jeg læser alle steder at det er vigtigt at huske og drikke vand, – så det gør jeg! Forsøger mig med 3 l. om dagen, men oftes drikker jeg nok 1,5 til 2. Mere føler jeg ikke jeg kan rumme og det er vel også meget tilpas og grundet mine problemer med fordøjelsen, blev jeg igen af nogle behandlere anbefalet at drikke masser af vand og indføre det som nogle daglige rutiner. Fx, skulle jeg drikke et stort glas vand hver morgen som det første, for ligesom at sætte gang i maven.

    For 3 uger siden fik jeg taget nogle prøver. Og nu viser det sig så at jeg drikker for meget vand og spiser for lidt sukker! Uden at have forstand på det, så er salt og sukker “tallet” helt i bund hos mig – så langt nede at næste step ville være at jeg skulle have det i drop. Som lægen sagde; “Du drikker for meget vand og det gør du fordi, det har du fået at vide du skal. Og du spiser for lidt sukker og det gør du fordi du gerne vil holde dig slank.” Og det har hun jo ret i!

    Jeg er meget realistisk hvis jeg siger at 1,5 til 2 liter vand er hvad jeg primært har drukket om dagen. Så jeg synes ikke at jeg har haft et overforbrug, men det synes min krop åbenbart. Derfor skal jeg nu spise fire salttabeletter om dagen, mee’een tilsvarende drikke MERE vand end jeg er vant til, gerne de 3 liter eller lidt over.

    Og sukker! Jeg skal indtage sukker og det skal være naturligt. Som fx frugt, evt. i smoothies og honning i teen. Jeg ved nu at jeg ikke bliver “tyk” af at spise sukker, det er en nødvendighed for at jeg kan fungere! Men det skal være den gode af slagsen 🙂

    Vi er alle sammen så forskellige og og har forskellige behov. Jeg har jeg skyllet alle vitaminer og mineraler ud af min krop, så den nærmest ikke har noget at leve af længere og den kan heller ikke optage de sunde ting i min kost, fordi jeg forsat skyller efter med vand. Men det handler nok om at finde en mellemvej og lære at lytte til hvad min krop har brug for, hvornår og i hvilke mængder.

    Åh, det blev langt. Sorry!

    Men, jeg følger ivrigt med på din blog. Rigtig god søndag. 🙂

  • Reply
    Emilie
    1. juni 2014 at 14:58

    Hej.
    Synes nu det luder som en rigtig god ide og også meget lettere at få drukket tilstrækkelig med vand når nu man kan ha det i flotte vandflasker fra Voss.
    Et spørgsmål , hvor køber man voss vandflasker , har hørt netto skulle ha PET version men det var vist bare en spotvare, jeg har iaf ikke kunne finde dem nogen steder.

    • Reply
      Healthyskinnybitchdk
      2. juni 2014 at 7:13

      Jeg har købt mine i magasins madafdeling (mad&vin)… Men du kan jo i princippet bruge alle slags glasflasker 🙂

  • Reply
    Simone
    15. november 2014 at 11:06

    Hej! 🙂
    Jeg har ledt rigtig mange steder og jeg kan virkelig ikke finde VOSS glas flasker nogensteder… Nogen der kan hjælpe mig?

    – Simone

    • Reply
      Healthyskinnybitchdk
      16. november 2014 at 21:49

      De sælgder dem i Magasins Mad&Vin afdeling 🙂

Leave a Reply