Healthy Skinny Bitch
Blog Mad Min blog Tips & Tricks

Sund, slank, fed kantinemad

Jeg har som tidligere nævnt totalt optur over vores kantine på Egmont! Der er altid super sund og mega lækker mad! Jeg besluttede mig som sagt for da jeg startede i august, at jeg ikke ville være én af dem der tog på af at have stilsiddende arbejde og det kører indtil videre efter planen (læs mere her!).

Jeg har taget et aktivt valg om, at jeg som udgangspunkt aldrig blander mig i, hvad folk træner eller spiser medmindre de enten:

A) Spørger mig direkte når jeg taler med dem 

eller 

B) Betaler mig for det

Det lyder måske lidt hårdt på skrift, men ærligt, så gider jeg ikke at blande mig. Så kunne jeg være på arbejde hele tiden, og ikke mindst være den virkelig irriterende og bedrevidende type, der konstant dømte folks tallerkener, træningsrutiner osv. Det magter jeg slet ikke, og jeg mener alligevel ikke, at jeg ville kunne bedømme noget ud fra et øjebliksbillede af én tallerken eller én træning! 

Alligevel kan jeg godt mærke, at jeg ved min blotte tilstedeværelse kan gøre nogle mennesker (primært folk jeg ikke har mødt før) ret bevidste om, hvad de propper på deres tallerken og hvordan de træner, hvis jeg skal være sammen med dem. “Ej, ja jeg spiser lige en pizza”, “ja, ja jeg ved godt der ikke er broccoli på min tallerken” eller “ej jeg skal også igang med at træne igen” vel at mærke uden jeg har nået at sige eller tænke noget som helst i den retning… der er også mange af dem der undrer sig over, at jeg spiser nåh ja almindelig mad “ej, du spiser da aldrig kage?”, “drikker du egentlig alkohol?”, “spiste du rigtig den burger på din Instagram igår?” eller “jamen du træner jo hver dag ikke?”… det er som regel meget sjovt, at folk er af den opfattelse, at jeg skulle gå vildt meget op i, hvordan de spiser eller træner når jeg ikke er “på arbejde” samt har en idé om at jeg ikke selv skulle spise almindelig mad eller har dage, hvor jeg ikke bare springer ned i fitteren helt overskudsagtig med min broccolismoothie i hånden. Jeg tror det følger med jobbet på samme måde som læger og sygeplejersker altid bliver udfrittet for deres viden om sygdomme (og adgang til piller samt receptblokke) eller at mange folk der får pres over at få besøg af en indretningsarkitekt eller designer… sådan er det, og det var egentlig ikke det, som indlægget skulle omhandle. 

Det skulle nemlig omhandle kantinemad! For selvom jeg ikke rigtig gider blande mig i, hvad folk spiser, så har jeg alligevel bemærket, hvor forskellige folks rutiner er, når de går op til frokostbuffeten. Jeg har virkelig kostvejledt mange hundrede af mennesker med kantineordning, og jeg ved, at de fleste kantineordninger har relativt sunde muligheder, men du kan bestemt også vælge noget usundt eller bare spise for meget af det gode og så alligevel tage på i sidste ende. 

Vores kantine er bygget sådan her op: Der er en buffet med grønt, hvor der er blandede salater og forskelligt skåret grønt der varierer fra dag til dag (gulerødder, blomkål, broccoli osv), så er der et koldt bord med varpende pålæg og forskellige oste (spegepølse, æg, tunmousse, tartar, kalkun osv) og så er der en varm kød- og vegetarret. Det er ret standard opbygning for store arbejdspladser og tænker at det minder meget om den kantineordningsopbygning mange af mine klienter igennem årerne har fortalt om. 

Ugens menu står vores intranet, og jeg tjekker den aldrig. Jeg er totalt rutineagtig, når jeg spiser frokost: jeg tager min tallerken, går hen til grøntsagsbordet fylder som min. min tallerken halvt op med grønt – primært det der ikke er gnavegrønt, medmindre de har lavet en af deres opturssalater med hytteost eller lignende. Så går jeg hen til det varme og vælger som regel kødet, det ligger ofte i en sauce, som gør at min gnavegrønt ikke bliver kedeligt (har en drøm om at de en dag begynder at servere hytteost, som man kam bruge til dressing #geek jeg ved det). Til gengæld spiser sjældent risene eller det andet tilbehør til, og hvis jeg gør er det i begrænsede mængder (medmindre det er kartoffelmos – har en ting for kartoffelmos). Til sidst supplerer jeg evt med lidt ekstra pålæg fra det kolde, som oftest hvis der er æg, tunmousse eller lignende. Jeg drikker altid danskvand til (undskyld søde tandlæge), og spiser også ofte et lille stykke brød til, hvis jeg er nået til et punkt, hvor jeg er meget sulten (fx de dage, hvor jeg ikke har spist morgenmad – ja det sker apropos det ikke perfekte sundhedsliv også for mig!).

Igår var det fredag, der er fastfood dag… dvs de laver pizza, burger, kebab. De havde lavet pulled pork burger, og jeg er faktisk ikke så meget med på hypen omkring pulled pork, så jeg valgte ca. 200 g tunmouse med edamamebønner og friskskåret kalkun med bacon. Havde det været en almindelig burger, så havde jeg nok valgt at spise 1-2 x bøf som hakkebøf ved siden af mit grønt, men havde ikke lavet en burger. Så vil jeg hellere spise en “rigtig” burger når jeg f.eks. er ude. Så min frokost så sådan ud:

Ca. 200 g grønt og 150-200 g kød. Lagde det op på Instagram og fik fluks kommentarer om, at der var nogle der synes det var kedeligt og andre der ikke kunne holde sig mætte af den portion særlig længe. Men med mine 152,5 cm høje krop, en kampvægt på omkring 46 kg og et stilsiddende arbejde, så lykkedes det mig at overleve dagen med denne portion, som jeg iøvrigt synes smagte ret godt, og nej jeg var ikke sulten før jeg spiste med min veninde Lilja om aftenen. Jeg har ikke brug for mere og det er muligt, at folk ikke synes det er meget mad, men med morgenmad og aftensmad fungerede det så fint for mig, og det burde det også gøre for mange andre. Jeg spiser mig næsten aldrig propmæt, men fokuserer på at spise til jeg ikke er sulten mere. 

Jeg havde forsøgt at tage billeder af min egen FIT LIVING redaktions frokost over en uge, men vi spiser faktisk ret ens allesammen (vi er kun 5). Der er lidt forskel på, hvilke salater osv vi vælger samt mængderne, men synes ikke det var så forskelligt, da det kom til stykket. Se eks. fra FIT LIVING redaktions frokost i ugens løb her:

Til gengæld talte jeg med nogle af drengene fra Euroman igår, og deres rutine er helt anderledes. De kører 2-3 omgange til frokost. 1 runde med kold mad, 1 runde med varm mad og så evt en ekstra runde, hvis det smager godt eller et par madder de vitawrapper til senere. Mine piger på FIT spiser aldrig mere end 1 portion og så tager de enten gnavegrønt eller en skive brød med pålæg med ned, hvis de tager “ekstra” mad, og der er også flere af os der levner mad på tallerkenen, hvis vi oplever at blive mætte undervejs. 

Igår fik jeg lov til at tage lidt billeder af folks tallerkener, og de så sådan ud:

Tun, kalkun med bacon, broccoli, salat, cherrytomater og gulerødder

Pulled pork, coleslaw, broccoli, bage græskar med kerner

Pulled pork burger med coleslaw, 1/2 burrito med bønner og cheddar, bulgursalat, linsesalat

Pulled pork burger med coleslaw, 1/2 burrito med bønner og cheddar, kalkun med bacon og karrydressing samt en stilk persille

Pulled pork burger og salat m. olie

Pulled pork burger med coleslaw, 1/2 burrito med bønner og cheddar, bagt græskar med kerner og gnavegrønt

Pulled pork med 1/2 bolle under, coleslaw og gnavegrønt

Pulled pork burger med coleslaw, 1/2 burrito med bønner og cheddar samt gnavegrønt

1/2 burrito med bønner og cheddar, asiatisksalat med kål, agurk, gulerødder og lime, gnavegrønt og melon

Pulled pork burger med coleslaw, ost og 1/2 burrito med bønner og cheddar

Pulled pork, coleslaw, melon, gnavegrønt, asiatisk salat og bagt græskar med kerner

Burgerbolle og vand 😉
Okay fair nok, den sidste var en hapser til at tage med ned til skrivebordet, og måske synes du slet ikke de er så forskellige de tallerkener, men regner man på det er der gigantisk forskel på energimængden samt forholdet imellem f.eks. kød, grønt, brød, kerner og dressing, hvilket også giver en kæmpe forskel i næringsindholdet dvs. fordeling af protein, fedt, kulhydrat, vitaminer og mineraler. Det er ikke for at sige, at du nødvendigvis skal spise noget bestemt, men nok nærmere en understregning af, at det ikke nødvendigvis er din kantine, det bestemmer, hvad du skal spise, men nok nærmere dig, der vælger, hvad du vil spise i kantinen! Håber I kan bruge dette indlæg til noget 😉 God weekend  

You Might Also Like...

3 Comments

  • Reply
    Johanne
    23. oktober 2016 at 7:15

    Ej hvor sjovt at se – og vi har godt nok ens vaner hvad angår kantine mad 🙂 min kantine har samme opbygning og de har for nyligt også indført at man som regel kan få noget ‘ren’ protein i salatbaren – eksempelvis hytteost! Virkelig rart. Til gengæld er min store udfordring brødet.. De bager simpelthen det mest fantastiske brød.. Så når jeg virkelig skal tage mig sammen og er udfordret på viljestyrken, tager jeg selv mad med..

    • Reply
      Healthyskinnybitchdk
      29. oktober 2016 at 8:01

      I know the feeling 😉 Har også en ting for nybagt bred haha

  • Reply
    HSB kost- og trænings-challenge – 1 week status ‹ healthyskinnybitch.dk
    23. oktober 2017 at 20:25

    […] Jeg er så privilligeret at have en virkelig god kantineordning (læs indlæg om kantineordning her!). Jeg spiser en relativt stor frokost omkring kl. 11.30-12.00, der holder mig mæt til aften. Da […]

Leave a Reply