Healthy Skinny Bitch
Blog Min blog Øvelser Træning Workouts

Om at komme (tilbage) i topform under et stressforløb – træningsvideoer

Flere af jer har spurgt ind til min “genoptræning” i forbindelse med mit stressforløb (læs mere her).

Først og fremmest vil jeg gerne understrege at stress såvel som forløbet i perioden efter er individuelt, og hvad der virker for mig virker ikke nødvendigvis for andre, så jeg kan kun tale ud fra, hvad der virker for mig.

Min stress har været en meget fysisk reaktion. Jeg har tidligere beskrevet, hvordan min krop reagerede, så det skal jeg ikke kede dig med igen, men det betød også, at jeg i en måneds tid slet ikke dyrkede motion, hvilket normalt aldrig ville ske. Når jeg skriver, at jeg ikke trænede, så mener jeg vitterligt, at jeg på ingen måde trænede. Jeg har til en enkelt times yoga, men min krop var helt ødelagt, og jeg valgte derfor at lytte til min krop, og på ingen måde lave noget. Jeg arbejdede lidt, men ellers sov jeg enormt meget. Jeg har været én af de heldige, hvor stressen hverken har påvirket min søvn eller mit humør.

Da jeg var i NYC for et par måneder siden begyndte jeg så småt at træne igen. Det lyder fuldstændig åndsvagt, men jeg var bogstavelig talt ved at tude, da jeg løb min første kilometer på løbebåndet. På det tidspunkt var det over 1 1/2 måned siden, at jeg havde lavet nogen form for hårdere motion. Det var på en gang befriende at bruge sin krop igen, men samtidig også vildt at mærke, hvordan stressen havde drænet min krop fuldstændig. Jeg løb 1 km med 9,5 km/hr. og lavede lidt squats og mave med en 4 kgs bold, hvilket er langt fra, hvad jeg normalt ville gøre, og min krop var øm i 3 dage. Jeg havde forinden talt med min psykolog, der har speciale i stresshåndtering omkring træning, og vi var blevet enige om, at jeg godt kunne gå igang med at træne lidt igen, men KUN når jeg trænede fordi, at jeg havde overskud og lyst – IKKE når jeg følte, at jeg burde gøre det eller hvis det på nogen måde var forbundet med en følelse af pligt eller dårlig samvittighed.

Jeg trænede 3-4 gange i løbet af den uge jeg var i NYC, og det var fantastisk. Men da jeg kom hjem og begyndte at arbejde igen, så forsvandt overskuddet og energien. Jeg orkede ikke engang, at gå en tur rundt om søerne, når jeg kom hjem fra arbejde. Det blev derfor tydeligt, at jeg nok havde været lidt for optimistisk med min arbejdsmængde, og fra forrige uge besluttede jeg derfor, at jeg gik en time tidligere fra arbejde, og det har jeg overholdt selvom det har kriblet i fingrene for at få lov til at blive ved tastaturet. Til gengæld har det betydet, at jeg har haft overskud til at træne, og for hver træning kan jeg mærke, at jeg føler, at en lille del af “mig” kommer tilbage. I sidste uge genoptog jeg min boksetræning og det var fantastisk. Ligeledes har jeg udnyttet det gode vejr og gået mange lange ture samt cyklet til alt, hvad jeg kunne. Selv hvis jeg har haft en aftale med en veninde, der boede 10-15 km væk. Det føles befriende at kunne træne igen, men jeg er stadig enormt opmærksom på, at jeg ikke må køre mig selv helt ud og holder en del igen. Jeg tror bedst, at man kan beskrive det som, at jeg træner ved omkring 70% af min maks. Og jeg stopper før jeg bliver helt træt.

Jeg træner all-round træning, som er dét jeg bedst kan lide at træne, hvis jeg træner for mig selv. Jeg starter med at løbe 2km i roligt tempo, ror 2 km i roligt tempo og så træner jeg 6-8 styrkeøvelser som squats, lunges, sit-ups og push-ups med lav belastning (6-10 kg) eller egen kropsvægt. Har jeg tid, lyst og energi til det cykler jeg 5 km på konditionscyklen i roligt tempo. Jeg træner altid super-set dvs. at jeg laver 2 øvelser af gangen f.eks. skifter jeg gerne imellem at lave squats med skulderpres (bruger en 8-10 kg medicinbold eller håndvægte) og mavebøjninger. På den måde holder jeg mig igang konstant, men træner to forskellige muskelgrupper. Det passer godt til mit temperament ikke at skulle holde lange pauser imellem hver sæt, og så holder jeg pulsen højere oppe når jeg styrketræner.

Du kan se eksempler på øvelser jeg laver nedenfor:

 

 

 

You Might Also Like...

1 Comment

Leave a Reply